Søsterselskabet til Spitzke AG havde ingen overenskomst
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Frederiksholms Kanal 27 Telefon 33 92 33 55 1220 København K . . Dato J.nr. Z?september 2005 004-000232 Trafikudvalget har i brev af7. september 2005 stillet mig følgende spørgsmål 224 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. .I. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 224: "Ministeren bedes kommentere vedlagte brev fra rejsearbejdere.dk den 30/82005, vedrørende renovering afbanestrækningen Give - Hemingjf. TRU alm.del- bilag 232" Svar: Ved finanslovsaftalen om trafik fra november 1999 mellem den daværende SR-regering, SF og Enhedslisten blev det aftalt mellem forligspartierne, at Banedanmark (dengang Banestyrelsen) som led i en effektivisering skulle konkurrenceudsættebanetekniske opgaver, som indtil da primært var udført af Banedanmarks entreprenørafdeling. Trafikaftalen fra november 2003 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne ændrede ikke herved, idet de forudsatte effektiviseringer i aftaleperioden kræver fortsatte udbud af Banedanmarks opgaver. Banedanmark har i perioden fra 2000-2004konkurrenceudsat mange sporfornyelsesopgaver. Konkurrenceudsættelse er et middel til at sikre, at Banedanmark udfører sporombygningeme til markedsprisen og det kan konstateres, at der i dag sporombyggestil lavere priser end tidligere - også af Banedanmark, Entreprise, der således er blevet mere effektive. Hvis ikke Banedanmark Entreprise vinder tilstrækkeligt med kontrakter og det ikke er muligt for virksomhedens ledelse at finde arbejdsopgaver til alle . medarbejdere, er det nødvendigt for at fastholde konkurrenceevnen at finde kompenserende besparelser, herunder foretage afskedigelse afmedarbejdere der ikke er beskæftigelse til. Tjenestemænd, der afskediges har rettigheder, som respekteres fuldt ud, hvilket bl.a. indebærer 3 års rådighedsløn. Konkurrenceudsættelse skal naturligvis ske på rimelige vilkår. Ved ILOkonvention nr. 94, der er gældende, skal det ved konkurrenceudsættelsen sikres, at der anvendes arbejdskraft, der har vilkår, der er sammenlignelige, med de vilkår, der er gældende på det danske arbejdsmarked. Derved sikres p.2/2 mod underbetaling og konkurrenceforvridning til skade for danske entreprenører, herunder Banedanmark Entreprise. Banedanmark efterlever disse krav i udbud og kontrakter, ligesom det sikres, at de samme bestemmelser gælder for underentreprenører. Efter ED' s konkurrenceregler kan Banedanmark ikke stille krav om, at udenlandske arbejdere skal være medlem af en dansk fagforening eller underlagt bestemte danske overenskomster. Det kan oplyses, at Spitzke Scandinavia AIS er medlem af Jembanernes Arbejdsgiverforening og derigennem har overenskomst med Dansk Jernbaneforbund og 3F. Spitzke Scandinavia AIS har til Banedanmark oplyst, at mere gængse entreprenøropgaver løses af danske entreprenører med danske overenskomster, mens sporombygningsmaskineme m.v. betjenes af medarbejdere fra et tysk søsterselskab uden dansk overenskomst. Det påhviler i henhold til kontrakten, hovedentreprenøren Spitzke Scandinavia AIS at sikre, at underentreprenørerne ikke underbetaler i forhold til danske forhold. Jeg har derfor nu bedt Banedanmark om at redegøre for, at søsterselskabet ikke udbetaler lønninger, som er dårligere end de tilsvarende danske lønninger. Når denne redegørelse foreligger, vil jeg følge op på dette spørgsmål. Endeligt kan jeg oplyse, at problemerne i Banedanmark omkring udbetaling af diæter og mellemværende mellem medarbejdere og Told & Skat har fundet sin løsning, og Banedanmark følger op på disse sager, så de afsluttes iht. den voldgiftskendelse, der foreligger. ~lsen ~~ef Folketinget - Trafikudvalget Tlf.: 33 37 55 48 Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55 Løjt Kirkeby 6200 Aabenraa 27. september 2005 J.nr. TRU alm. del- Bilag 362 Vedlagt fremsendes til Deres orientering transport- og energiministerens kommentar til Deres henvendelse af 30. august 2005. Folketinget Christiansborg DK-1240 København Tlf. (+45) 33 37 55 00 Fax (+45) 33 32 85 36
30 august 2005
Til Transport og Energiminister Flemming Hansen Og Folketingets Trafikudvalg
Ifølge TV2 Nyheder Mandag 29 august kl.19 er der påbegyndt renovering af banestrækningen Give –Herning. Arbejdet er påbegyndt den 27 august af firmaet Spitzke Scandinavia A/S Industribuen 19A.1 2635 Ishøj. De kom med det billigste tilbud ved udliciteringen på 70 millioner Kr.. Foreningen Rejsearbejdere.dk har følgende spørgsmål efter at have undersøgt sagen.
Hvilke krav er der stillet overenskomster med danske Fagforeninger ved udliciteringen/ Udliciteringsmaterialet. Baggrunden er at det fremgår af Spitske AG hjemmesiden, at arbejdet udføres af Tyske Afdelinger Spizke AG NL Schleswig – Spiztke AG Gleisbaumaschinen – Spitzke Logistik GmbH NL Lüneburg SpitzkeSchweistechnik GmbH Schlesvig-Holstein
Hvilke overenskomster har de firmaer med danske Fagforeninger. Efter vores undersøgelse som fremgår af vedlagte bilag har de formentlig ingen. Ifølge HTS Arbejdsgiverforeningen mener man at det er udstationeret personale under 3 mdr. Og det kan ikke kræves en overenskomst. Kan det være rigtig at banearbejdere ved Bane Danmark først skal have bøvl med Told og Skat Og Bane Danmark skal betale ca. 45 millioner kr. i erstatning til banearbejderne. Mener trafikministeren det ikke forkert at afskedige banearbejdere og udbetale dem flere års løn Og samtidig erstatte dem med arbejdskraft fra udlandet som muligvis ingen overenskomst har.
Kopi Til Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen Og Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Med venlig hilsen formand i foreningen Rejsearbejdere.dk Hans Erik Meyer
Tirsdag 30.august 2005
Sag TV2.Nyheder kl.19 Mulighed for manglende overenskomst/udstationerede.
Henvendelse: Hans Erik Meyer Bestyrelsesmedlem Jens Jørgensen Tirsdag 30 august formiddag Spitzke Scandinavia A/S Faggruppe:Transportrådgivning Ret Industribuen 19A, 1.2635 Ishøj Tlf: 3379 2551
Start in Dänemark
30.08.200545 Kilometer Gleiserneuerung Herning-Give vom 27. August bis 5. November 2005 in Jütland Am Wochenende 27./28. August 2005 begann in Jütland ein weiteres Großprojekt von SPITZKE SCANDINAVIA: Komplette Gleiserneuerung der Strecke Herning-Give und Bahnhofsumbau Herning. Seit Samstag, 27.08.2005, ist die gesamte eingleisige Hauptstrecke voll gesperrt. Die Baumaßnahmen begannen mit dem Abziehen von 90.000 m Schienen rund um die Uhr. Anschließend folgte die Schweißtechnik zum Verbinden der Schienenstücke mittels Abbrennstumpfschweißen. Bereits am Sonntagvormittag begann in Give der Gleisumbauzug HEINRICH DER STARKE mit dem Schwellen- und Schienenwechsel. Er baut in 12 Stunden 2.200 m bis 2.800 m Gleis um. Nachts werden bis zu 4.000 Schwellen verladen und gefahren. Für die Logistik hat die SLG SPITZKE LOGISTIK GmbH eine eigene Fahrdienstzentrale in Herning eingerichtet. Dort befindet sich auch das zentrale Baubüro. Das gesamte Projekt wird bis zum 5. November 2005 abgeschlossen sein. Leistungen: Strecke Herning-Give (Bauzeit: 27.08. – 05.11.2005):- 43,5 km Gleiserneuerung mit Schienen- und Schwellenwechsel sowie Bettungsreinigung- Umbau von 16 Bahnübergängen- Erneuerung von 3 Weichen- Schweißen- PSS-Arbeiten Bahnhof Herning (Bauzeit: 27.08. – 23.09.2005):- 1.500 m Gleiserneuerung- Erneuerung von 4 Weichen, einer Kreuzungsweiche- Bettungsreinigung bzw. -erneuerung- PSS-Arbeiten- Einbau von Drainage- Schweißen Logistik für das gesamte Projekt:- logistische Koordinierung- schienen- und straßengebundene Transporte- Depotverwaltung- Sicherheitsleistungen Projektleitung: Niels K. LaursenOberbauleitung: Holger RexLogistik: Ralf MackensenGleisbaumaschinen: Olaf GoßenSchweißtechnik: Wolfram Hartwig Ausführung:SPITZKE AG, NL Schleswig-Holstein,SPITZKE AG, Unternehmensbereich Gleisbaumaschinen,SLG SPITZKE LOGISTIK GmbH, NL Lüneburg,SPITZKE SCHWEISSTECHNIK GmbH, Standort Schleswig-Holstein
Henvendelse til 3.F Vejle Projektleder Niels K. Laursen Bane Danmark - Spitzke Scandinavia Ishøj- Dansk Jernbaneforbund- Jan- 3f.Herning Arne Mogensen- HTS Arbejdsgiverforeningen Børsen 3F.Transport København Lis Jacobsen Aftale møde torsdag kl. 1630 med Lis Udlicitering af banestrækning 70 millioner kr.
Opdateret d. 01 Sep 2005
|